Μοδα & Ομορφια

Τα ηλικιωμένα μοντέλα κατακτούν τη μόδα!

Της Κάλλιας Καστάνη

Αυτή τη φορά, ήταν η Vanessa Redgrave – όχι η Gigi, η Βella, ή η Kendal. Σε μια εποχή που οι πασαρέλες και οι μεγάλες διαφημιστικές καμπάνιες, «παραδίδονται» στην αφοπλιστική τελειότητα των ανήλικων super models (σ.σ. η 16χρονη Lily Rose Depp και η 15χρονη Willow Smith έκαναν την εμφάνισή τους σε διαφημίσεις της Chanel, ενώ το πρόσωπο της Miu Miu είναι, πλέον, η 14χρονη Kaia Gerber), ο οίκος Gucci αποφάσισε να κάνει τη διαφορά. Ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Gucci, Alessandro Michele, επέλεξε για τη νέα του διαφημιστική καμπάνια Resort 2017 έναν ζωντανό «θρύλο» της υποκριτικής. Tη γυναίκα ο Tennessee Williams και ο Arthur Miller, χαρακτήρισαν κάποτε «καλύτερη, εν ζωή ηθοποιό του κόσμου». Την 79χρονη Vanessa Redgrave.
Mε ένα Όσκαρ, ένα βραβείο Olivier, Tony, Εmmy, ΒAFTA, Xρυσή Σφαίρα, SAG και δεκάδες ακόμα βραβεία, να παραγεμίζουν τα ράφια της, η Redgrave, προφανώς, δεν δυσκολεύτηκε ιδιαίτερα στον νέο της ρόλο. Τυλιγμένη σε υπέροχα φλοράλ, ριγέ, ταρτάν σακάκια και παραδοσιακά εγγλέζικα μπλέιζερ πόζαρε και φωτογραφήθηκε ως Gucci Grand Dame από τον Glen Luchford στο Chatsworth House, το τεράστιο σπίτι 16ου αιώνα του Δούκα και της Δούκισσας του Devonshire. Σε κάθε «κλικ», η αφτιασίδωτη, αειθαλής, ομορφιά της, το «ομιλούν» πρόσωπό της, διηγείται μια ιστορία.

ilikiomena_montela1

Η Redgrave είναι μόνο ένα, το πιο πρόσφατο «δείγμα» του παγκόσμιου fashion trend που συνοψίζεται σε τρεις λέξεις: old is new. Το παλιό είναι το «νέο» πράγμα… Τον Ιανουάριο του 2015, η Celine έβαλε «φωτιά» στα media όταν επέλεξε τη διάσημη 80χρονη συγγραφέα Joan Didion, για τη διαφήμιση της ανοιξιάτικης κολεξιόν της. Δυο μέρες αργότερα, η εμβληματική Joni Mitchell, στα 71 της, εμφανίστηκε σε διαφημιστικό του Yves Saint Laurent. Για την επόμενη φωτογράφησή της, η φίρμα Kate Spade «επιστράτευσε» τη θρυλική 93χρονη Iris Apfel, το γηραιότερο supermodel στον κόσμο. Εδώ και καιρό, η Helen Mirren, (69), η Twiggy (65), η Charlotte Rampling (69), η Catherine Deneuve (71), στριμώχνονται στις πρώτες θέσεις, των μεγαλύτερων fashion houses. Η Kylie Jenner και η Νicole Ritchie βάφουν τις μπούκλες τους γκρι. «Ώριμες» pin-ups φωτογραφίζονται για την Vogue και το Sports Illustrated και ο Gaultier ανεβάζει τα ηλικιωμένα μοντέλα του στην πασαρέλα. Η τάση, αποτυπώνει μια απλή – αν και ξεχασμένη από την μόδα – αλήθεια : όλες οι γυναίκες δεν είναι 20 χρονών, ούτε έχουν όλες το ίδιο βάρος, ύψος, κιλά σωματότυπο. Οι πραγματικές γυναίκες μεγαλώνουν, βαραίνουν, αλλάζουν. Αλλά και τότε, μπορεί να είναι όμορφες.

ilikiomena_montela2jpg

Ο Aμερικανός Ari Seth Cohen, είναι φωτογράφος και συγγραφέας. Επίσης, είναι ο δημιουργός του Advanced Style, ενός καινοτόμου blog-project αφιερωμένου στον «ενδυματολογικό κώδικα» γηραιότερων ανθρώπων. Έμπνευση για τον Cohen υπήρξε η γιαγιά του -και καλύτερή φίλη του- η Bluma, μια δραστήρια βιβλιοθηκάριος. Παρακολουθώντας την, ζώντας μαζί της, ο Ari άρχισε να σκέφτεται την απουσία ώριμων προσώπων στα Μέσα Ενημέρωσης. «Παρατήρησα μια έλλειψη των ηλικιωμένων στις εκστρατείες μόδας και στα sites – λες και στον κόσμο υπάρχουν μόνο 20άρες και οι γυναίκες μετά τα τριάντα εξαφανίζονται για τη μόδα και τη βιομηχανία ρούχων»

ilikiomena_montela3

To 2008, ξεκίνησε να φωτογραφίζει τις κομψές, ενδιαφέρουσες, τρελούτσικες silver ladies που συναντούσε στους δρόμους της Νέας Υόρκης. Αργότερα, άρχισε να οργανώνει photo-shoots με δικά του υπερήλικα μοντέλα – φωτογραφίες που «φώναζαν» τη διάθεση των γυναικών να χαρούν τη ζωή και το στιλ, ανεξάρτητα από την ηλικία τους. Το blog του, σημείωσε αμέσως τεράστια επιτυχία: «Νομίζω ότι η κοινωνία μας παραμελεί, ξεχνά ή επιλέγει να αγνοεί τους ηλικιωμένους. Δεν θέλει να συνειδητοποιήσει την αξία τους. Δεν θέλει να αποδεχτεί ότι οι ηλικιωμένοι θέλουν να ακούγονται και να ξέρουμε ότι έχουν πολλά να προσφέρουν».

Το Advanced Style, ήταν ένα «σκούντημα» στην κοινωνία, μια παρακίνηση στους αναγνώστες να αμφισβητήσουν τα στερεότυπα που θέλουν τους ηλικιωμένους να κρύβονται παράμερα, μες στα σπίτια τους, ή να κάνουν «διακριτικές», βαρετές, μουντές εμφανίσεις. Ο πολύχρωμος κόσμος του Cohen, χώρεσε μέσα σε δύο βιβλία που μοσχοπούλησαν, ένα ντοκιμαντέρ για το Advanced Style project, και κάμποσες, μακροσκελείς αναλύσεις σε editorials των New York Times, του New Yorker, της Vogue, του Forbes.

ilikiomena_montela4

Ηλικιωμένα μοντέλα, χαρά, αποδοχή της γυναικείας «πολυμορφικότητας», επιτέλους μια μόδα που θα τους αγκαλιάζει όλους και όλα, τέλος στην εμμονή ενός κόσμου εμμονικού με τη νιότη, την τελειότητα, τις αρυτίδωτες επιφάνειες – όλα αυτά, σχεδόν παραείναι καλά για να είναι αληθινά. Πώς εξηγούνται; Απλά. Αρκεί να ψάξεις για «τα λεφτά»
Τα «μυαλά» πίσω από τα brands και τα στρατηγεία του marketing των μεγάλων εταιριών, γνωρίζουν πολύ καλά ότι οι άνθρωποι άνω των 65 ετών -αυτοί, δηλαδή, που ορίζονται ως «ηλικιωμένοι»- συνθέτουν μία από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες ομάδες καταναλωτών, παγκοσμίως. Ήταν 600 εκατομμύρια το 2.000, σήμερα είναι 841 εκατομμύρια (σύμφωνα με εκτιμήσεις της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας), ενώ, μέχρι το 2050, εκτιμάται πως θα φτάσουν τα 2 δισεκατομμύρια. Τα δημογραφικά στοιχεία, δείχνουν επιπλέον, πως μαζί με την ηλικία αυξάνεται και η αγοραστική δύναμη: πέρυσι, 5.3 εκατομμύρια ηλικιωμένα άτομα στην Αμερική, δήλωσαν ετήσιο ακαθάριστο εισόδημα τουλάχιστον 150.000 δολάρια, αναφέρει η Euromonitor σε μια νέα έκθεση της – ποσό, που θεωρείται μάλλον «υψηλό εισόδημα». Συν τοις άλλοις, οι δείκτες δείχνουν πως οι εύποροι, «ώριμοι» καταναλωτές, τείνουν να ξοδεύουν μεγαλύτερα ποσά για αγαθά πολυτελείας, από ό,τι οι νεότεροι. «Προβλέπουμε ότι ο ηλικιωμένος πληθυσμός υψηλού εισοδήματος θα αυξηθεί κατά 140% και θα φτάσει να είναι πληθυσμός των 7.4 εκατομμυρίων, παγκοσμίως», σημειώνει ο Flur Roberts, επικεφαλής της έρευνας αγαθών πολυτελείας της Euromonitor. «Το υψηλό εισόδημά τους, δίνει μεγάλες ευκαιρίες σε ένα ευρύ φάσμα ειδών πολυτελείας από εκλεκτά κρασιά, σαμπάνιες και πολυτελή έργα τέχνης και αντίκες».

ilikiomena_montela5

Την ίδια στιγμή, υπάρχει μια -έστω και εν γενέσει- «αλλαγή κουλτούρας», στον τρόπο που ο δυτικός κόσμος, βλέπει την τρίτη ηλικία. Τα botox, οι πλαστικές, οι αισθητικές επεμβάσεις είναι βέβαια, η νόρμα, όπως -όπως επισημαίνουν οι fashion editors, μεγάλων εντύπων και εφημερίδων- «αρχίζει να κερδίζει έδαφος η ιδέα του να νιώθεις άνετα «μες στο δέρμα σου». Οι γυναίκες είναι πιο πρόθυμες να πουν «μεγαλώνω όμορφα και είμαι ΟΚ με αυτό»
Έπειτα, τα «μοντέλα τρίτης ηλικίας», η Iris Apfel, η Carmen dell’ Orefice, η Didion, η Vanessa Redgrave, δεν είναι απλές γυναίκες. Είναι σύμβολα. Είναι ισχυρές απεικονίσεις, πετυχημένων, γεμάτων αυτοπεποίθηση, stylish ανθρώπων. Κοιτάζοντάς τες, δεν ζηλεύεις μόνο τα ρούχα τους – ζηλεύεις το attitude, την πληρότητα, τη δύναμη που αποπνέουν. Ποθείς την ελευθερία τους.

ilikiomena_montela

Ίσως το «old is new» να είναι μόνο μια τάση, μια από τις δεκάδες που βοηθούν τη μόδα να επινοεί διαρκώς τον εαυτό της. Ίσως πάλι όχι. Oι fashionistas επιμένουν πως η τάση ήρθε για να μείνει.

«Οι baby boomers, αρχίζουν πια να μεγαλώνουν», εξηγεί ο Cohen.

«Έχεις να κάνεις με ένα διαρκώς ογκούμενο «κύμα» από ώριμες, πετυχημένες γυναίκες που έχουν σκυλοβαρεθεί να βλέπουν κάτι ανήλικα, φωτοσοπαρισμένα μοντέλα, που θα μπορούσαν να έχουν την ηλικία της κόρης τους, να προσπαθούν να τους πουλήσουν ρούχα. Ή, κρέμες αντιγήρανσης – ποιος; Κορίτσια, που κατά πάσα πιθανότητα δεν χρειάζονται ούτε foundation. Για πρώτη φορά βλέπουν κάτι αληθινό, κάτι με το οποίο μπορούν να ταυτιστούν. Κι αυτό, τους φαίνεται αναζωογονητικό».

ilikiomena_montela6

Το σημαντικότερο είναι πως αυτές οι γυναίκες, προσκαλούν την μόδα -την κοινωνία, τους διαφημιστές- να ανακαλύψουν ξανά τον κόσμο μέσα από τη δική τους ματιά. Στους άντρες αρέσουν οι νεαρές γυναίκες, οπότε και η διαφήμιση θεωρούσε δεδομένο πως μια γυναίκα καταναλώνει (ρούχα, αξεσουάρ, μακιγιάζ κλπ.) για να δείχνει νέα. Όχι πια. Οι ώριμες γυναίκες δεν ενδιαφέρονται τόσο να ευχαριστήσουν έναν άντρα, οι ισχυρές γυναίκες -ειδικά αυτές με δικό τους, υψηλό εισόδημα- δεν ονειρεύονται να «αγκιστρώσουν» έναν σύζυγο. Δεν αγωνίζονται να παρατείνουν τα νιάτα, την άχαρη εφηβεία τους . Προτιμάνε να κοιτάζουν προς το μέλλον, προς άλλες γυναίκες της ηλικίας τους, όπως η Joan Didion και η Vanessa Redgrave. Πρόσωπα που σου λένε πως η ζωή είναι ωραία όταν τη ζεις.

like.philenews.com

Related posts

Φτιάχνετε την ντουλάπα για τον χειμώνα ;Δείτε τι μπορείτε να κρατήσετε και τι,όχι

Αυτά είναι τα πιο ωραία και χαριστομένα floral μαγιό

H μόδα του καλοκαιριού 2016: Το nude look

Leave a Comment